Saturday, June 20, 2009

Kejadian Misteri Di Jusco

Pagi itu,Selepas aku keluar dari Toilet ditingkat atas,Aku disapa oleh seorang makcik cleaner yang memang selalu berbual denganku apabila ternampak diriku.Selalunya ada saja cerita yang ingin disampaikannya.Termasuklah tentang kehidupannya yang memang tidak pernah berkahwin sejak dari zaman mudanya, kerana bapanya selalu menolak setiap pinangan jejaka yang bertandang kerumah.Cara penyampaian makcik tersebut seolah2 menyalahkan bapanya seratus peratus.Oleh kerana tindakan bapanya itu,kebencian dan kekesalan makcik tersebut jelas masih bersarang didalam hati biarpun bapanya telah lama meninggal dunia.

Menurut kata makcik tersebut,Bapanya terlalu memilih soal masa depan anaknya itu."Walaupun dah ramai makcik bawa balik kawan2 lelaki makcik untuk dikenalkan dengan bapak,tapi dia tak pernah merestui.Katanya semua lelaki yang makcik bawak balik tak bagus ,tak menjamin masa depan ,"tak senonoh la",dan macam2 lagi andaian yang bukan2 menyebabkan makcik timbul rasa benci pada bapak makcik sendiri...Tak tahu la lelaki yang macam mana la yang dia berkenan agaknya,macam bapak makcik pulak yang nak kahwin.Mungkin dia nak tunggu anak raja datang meminang makcik baru la dia puas hati...."Keluh makcik tersebut padaku kerana disebabkan bapanyalah makcik tersebut masih lagi digelar Andartu sehingga kini.

Kesian pulak aku melihat makcik tersebut."Sabar ye makcik,semua yang berlaku ada hikmahnya,Makcik tak boleh salahkan bapak makcik tu lagi,Lagipun dia dah lama tinggalkan makcik kan ..... Setiap hambanya akan menerima ujian yang berbagai2.Tiada seorangpun hambanya yang terlepas dari ujian Allah.Kerana dia lebih mengetahui segala2nya.Sayapun tak tahu la apa nasib hidup saya lepas ni,Yang penting kita dah berusaha yang terbaik untuk kita,yang lain kita serahkan saja padanya yang berkuasa.Siapalah kita untuk menentukan jalan hidup kita sendiri,Sabar ye makcik....."Jawapku serba ringkas pada makcik tersebut.Mudah2an Allah bukakkan hati makcik tersebut agar dapat menerima suratan hidupnya yang kurang bernasib baik itu.

Tengah hari nya pula aku ketoilet lagi,Tak tahu la sejak aku mengambil Oganik Nutri detok dari Jelita Ayu tu,aku kerap ketoilet membuang air kecil.Mungkin itu kesan sampingannya.Tetapi aku sangat berpuas hati kerana aku dapat rasakan perubahannya.Badanku kurang sakit2 lagi seperti dulu, dan aku daapt rasakan badanku bertenaga sedikit dari sebelum ini.Mungkin kerana proses pembuangan toksin telah berlaku fikirku.Selepas aku keluar dari toilet,aku ternampak makcik tersebut sedang mengelap cermin depan singki,lantas dia menegurku lagi." Adik ada pergi toilet bawah tak hari ni"?Tanya makcik itu padaku."Belum lagi la makcik,kenapa ye...."?Tanyaku.

"Nanti kalau makcik cerita kau takut pulak....."Lalu aku terus bertanya ada apa sebenarnya yang berlaku,Melihatkan aku beriya benar ingin mengetahuinya makcik itu memulakan cerita."Semalam makcik jaga toilet bawah. Lebih kurang dalam pukul 7:30 malam toilet tu dah takde orang keluar masuk,Jadi makcik duduk la berehat kat kerusi yang depan cermin tu sorang2.Tiba2 makcik dikejutkan dengan satu lembaga yang lengkap memakai sari berwarna hijau muncul ditepi makcik,"Makcik lihat mata sebelahnya berlubang.Memang menyeramkan.Makcik tengok bawah pulak,tapi tak nampak kaki.....Rasa lain macam je,jadi makcik terus keluar dan meninggalkan dia yang masih lagi berdiri kat situ.Lepas tu ,makcik duduk kat bangku panjang yang dekat pintu masuk toilet, Yang peliknya takde sesiapapun yang keluar dari toilet.Tak lama lepas tu makcik masuk toilet balik,makhluk tadi dah takde.Semua toilet makcik buka tapi kosong.......Itu yang makcik rasa tak sedap hati".

Terdiam aku mendengar cerita makcik yang panjang lebar tu tadi.Dengan penuh tanda tanya aku meninggalkan makcik tersebut yang masih kebingungan dan bercerita dengan orang lain yang turut berada disitu. Berbagai soalan bermain difikiranku.Benarkah cerita yang kudengar itu tadi?kalau benar siapakah makhluk tersebut?Kenapa dia muncul dengan tiba2-tiba?Apa yang dia mahukan sebenarnya?.Soalan yang tiada jawapannya.Hanya Allah saja yang tahu semua kejadian tersebut.Kerana selang dua hari selepas cerita yang kudengar itu ada lagi seorang kakak cleaner yang bertugas ditoilet bawah melalui kejadian sama yang menimpa makcik tersebut sebelum ini.....Tiada siapa yang tahu tujuan makhluk tersebut dengan tiba2 menjelmakan diri.Sekarang cerita tersebut telah menjadi buah mulut dari seorang keseorang dan telah menggemparkan Jusco Taman University."SESUNGGUHNYA SETIAP KEJADIAN ADA HIKMAHNYA.......Hanya Allah saja yang tahu jawapannya."Jadi jangan biarkan diri anda diselubungi misteri.........!!!!!!!

No comments:

Post a Comment