Thursday, September 3, 2009

Cari Baju Raya

Semalam aku cuti,terpaksa minta tukar cuti dengan Kak Su dari hari isnin ke hari khamis kerana aku ingin bercuti pada hari yang sama dengan adikku.Mujurlah Bos kesayangan aku tu faham,dan thanks....pada Yah dan Kak Za yang sudi memahami keadaanku.

Dan petang semalam tepat jam enam,
aku,adikku,Safirin,Sha dan Fas pergi Angsana.Dah seminggu kitorang rancang nak keluar bersama,akhirnya tercapai jua....Safirin sewa kereta kat Utm so,kitorang kongsi bayar bersama....dan Safirin juga yang drive.Dalam kereta diorang tak habis2 buat lawak.Huahuahuahua......nak pecah perut aku dengan gelagat dan lawak diorang.sepanjang perjalanan asyik ketawa je...hingga membuatkan kitorang tak kering gusi.Dan.......sekaligus membuatkan aku terasa hilang semua masalahku yang memenuhi kepala otakku yang terlalu serabut.Masalah yang tiada kesudahan dan entah sampai bila harus aku menanggungnya....Bulan ni selalu aku jadi migrin,rasa nak tumbang je kat tempat kerja.....Tapi demi kerja dan punca rezekiku,aku kuatkan semangat.....Aku tak mahu endahkan kesakitanku ini selagi aku mampu.......Aku nak sihat,aku tak mahu sakit.YaAllah......."Anugerahkan kesihatan pada hambamu yang lemah ini,dan murahkan rezekiku YaAllah.Hanya padamu tempat aku mengadu....

Sampai je kat Angsana,kitorang terus gi bazar yang berada berhampiran dengan shoping compleks tersebut.Firsttime aku sampai situ sejak awal berpuasa lagi.Bazarnye memang panjang jugak,sampai tak tahu nak pilih makanan ape,macam2 ada......pusing punya pusing beberapa kali akhirnya aku dah penat berjalan dan mengambil keputusan membeli Nasi putih,sambal goreng kacang dan tempe dan juga Ayam percik....Masing2 membeli nasi dan lauk yang berbagai2 jenis.Cuma Fas je tak makan nasi,dia beli kuih je.Katanya takut gemuk.....Hehehe tak faham aku,aku rasa aku lagi gemuk dari Fas dengan badannya yang sekeping tu.Itu yang dikatakan gemuk?"Taknak....Mak dah gemuk tau,Takut........"Katanya dengan penuh perasan.Hehehehe lawak2:)Takpe la yang penting Fas bahagia yer....:):)

Bila dah habis kitorang membeli makanan berbuka puasa kat bazar tu, kini masanya mencari meja dan kerusi lak nak duduk."Jom kita tumpang duduk kat meja makan yang kat kantin tu."Kata Safirin dengan penuh yakin.Dengan terburu2nya kitorang berjalan menuju ke destinasi kerana waktu berbuka dah nak sampai.Lagi 10 minit la lebih kurang.Sebaik sampai disitu,tiada satupun meja yang kosong.Tiada pilihan lain kitorang terpaksa masuk Angsana menjenguk2 mana tempat yang boleh tumpang duduk."Dah nak dekat dah ni macam mana ni,takkan nak berdiri kot..."Kataku.Tiba2 Safirin punya idea dan mengajak kitorang beli je Dunky Donat 2,3 biji supaya kitorang boleh tumpang duduk kat meja yang disediakan oleh diorang.Nak taknak beli je la buat syarat.......hehehe Dengan muka selambanya kitorang duduk beramai2 dan berbuka puasa kat situ jugak.semua staf kat Dunky Donat terpinga2 melihat kitorang dengan muka yang tak rasa bersalah......."Jangan marah.....Kitorang terpaksa.Harap korang faham."Itulah peristiwa kelakar yang tak dapat aku lupakan dengan korang.....Akupun jadi gila-gila ikut perangai korang punya pasal.:)

Lepas selesai berbuka kitorang jalan2 cuci mata dan aku memang niat nak beli baju raya kalau ada yang berkenan dihati.Memang banyak sangat pilihan.......Sampai tak tahu nak pilih yang mana satu.Sambil melihat2 dan memilih sepasang baju untukku,Fas berpesan padaku dengan penuh perasaan....."Akak,kalau akak beli baju ni bagi saya selendangnya boleh......"Sambil dia membelek2 sepasang baju kebaya nyonya yang bersulam2 dan disertakan sehelai selendang berambu ramba.Berderai gelak ketawa kitorang dibuatnya,Huahuahua......."Ko dah buang tebiat nok?"kata Safirin pada Fas.Macam2 la diorang ni.Hehehe.Tapi aku happy jer.

Leka memilih dan membelek semua baju raya disitu,sampai aku kehilangan diorang.Atipun entah mana perginya......."Takpe la aku cari dulu baju yang aku berkenan kataku dalam hati".Tapi hampir sejam masih tak dapat juga,ada nampak yang berkenan tapi tak cukup bajet lak.Memang cantik baju tu.Baju kurung moden,Kain kembang payung,bajunya ada cutting sikit dan ada 2 lapis dipergelangan tangan,macam inner.Depannya bersulam bunga timbul,nampak macam bunga ros hidup,memang cantik sangat padaku tapi harganyapun cantik gak.rm199.....hehehe.Takpe la,lain kali kot.Lagipun banyak lagi nak beli barang yang lebih penting ni,pujuk hatiku.:(

Akhirnya aku mengambil keputusan membeli sepasang baju kurung biasa,tapi bahagian depan bajunya bersulam bunga timbul juga dan kainnya adalah kain songket.Cantik gak aku tengok......Nice,aku memilih colour coklat cair sebab baju raya aku yang lepas tak pernah ada colour tu.Lembut juga colournya.Sedar tak sedar dah hampir jam 10:30 malam kitorang kat situ.Safirin call aku."Akak katne ni.....Dah dapat baju raya ker,Kalau belum dapat cari la dulu yer.Saya tak kisah,lagipun tengah temankan budak2 pondan ni dimekapkan dengan mak andam kat Arianto(Kedai alat solek) ni....".kalau nak balik call saya yer." katanya padaku.

Sebelum balik Safirin ajak kitorang makan kat kedai mamak lak makan roti nan chees dgan ayam tanduri.Nak bersahur sekali katanya....Ok la,I follow......Emmmmmmm.......sedap jugak roti nan,aku order 1 set je kongsi dengan Ati sebab aku takut tak habis pikirku,tapi tak cukup lak....Takpe la lain kali aku nak makan lagi la kat situ.Walau apepun,Thanks sangat2.....Happy la keluar dengan korang semalam.Banyak pengajaran dan pengetahuan yang akak dapat dari korang semua,bagi akak korang tak hipokrit,terbuka dalam semua aspek,dan yang penting tidak semua pondan ingin dirinya begitu.Korang memang kuat,kuat dengan arus perjalanan yang korang hadapi walau dipandang hina dan dicemuh orang ramai,tapi bagi akak korang memang boleh jadi sahabat yang baik dari keikhlasan yang korang ada dalam diri sendiri.Thanks sangat2 ye sebab korang dah buat akak happy menghabiskan masa cuti akak semalam.......






.

No comments:

Post a Comment